Visie / Missie
Missie
Als team, directie, en partners van (integraal) Kindcentrum De Linde bieden we kwalitatief en passend onderwijs met als doel dat een kind zich ontwikkelt tot een autonoom individu die zich in de huidige maatschappij staande kan houden. Elk kind moet zich kunnen ontwikkelen tot een eigen persoonlijkheid zodat zij vol zelfvertrouwen en ontdekkend hun toekomst tegemoet kunnen gaan. De accenten liggen op het nemen van verantwoordelijkheid, de werkhouding, de sociale competenties en het plezier in het leren en het omgaan met elkaar.
Visie
Ieder kind doet ertoe en ieder kind wil zich ontwikkelen. In ons handelen nemen we de 3 kernwaarden verbinden, goei en veiligheid. Deze waarden zijn herkenbaar, aanwezig en voelbaar in onze school voor kinderen, ouders en leerkrachten.
Verbinden
• Het KindCentrum staat middenin het dorp· Het KindCentrum staat ook middenin het dorpsleven. Omdat leren overal gebeurt, ook in het dorp, leggen wij de verbinding en maken wij gebruik van de kracht en de cultuur van het dorp.
• Het KindCentrum verbindt partners· Het KindCentrum biedt alles wat kinderen en ouders nodig hebben voor een optimale ontwikkeling. Functies van onderwijs, opvang, ontwikkeling en zorg worden gebundeld in ons KindCentrum. Wij kunnen dat niet alleen. Daarom werken wij samen met partners zoals GGD, CJG, bibliotheek, muziekschool, theaterschool, dorpsmoestuin, muziek- en sportverenigingen.• Kinderen leren en ontdekken in een veilige, uitdagende en natuurlijke omgeving· Kinderen leren overal in het KindCentrum, maar zeker ook daarbuiten. Wij stimuleren kinderen om te leren en te ontdekken. Het KindCentrum biedt daarvoor een uitdagende, gezellige en plezierige omgeving. Er is veel ruimte, om samen te leren en om individueel te werken in ontdekhoeken, op leerpleinen, in grote en kleine ruimtes, stilteruimtes en op ons natuurplein. De ruimte is ingericht voor het leren en ontdekken door kinderen.
Groei
• Ouders en professionals vullen elkaar aan· Een goede relatie tussen ouders en KindCentrum is onmisbaar voor de optimale ontwikkeling van kinderen. Ouders en professionals van het KindCentrum betrekken we zoveel mogelijk met elkaar. Dit partnerschap betekent o.a. dat ouders en professionals elkaar over en weer informeren, samenwerken en elkaar op de hoogte houden van de ontwikkeling van het kind. Verbondenheid betekent enerzijds verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en je handelen en anderzijds erop kunnen vertrouwen dat de ander dat ook doet. Ook bij ouders/verzorgers ontdekken wij waar hun kracht ligt en benutten wij hun talenten. Dat kan op verschillende manieren. Zo kan een ouder lid zijn van de werkgroep decoratie en de andere ouder een workshop geven. Ook oma’s en opa’s zien wij als een schakel in de opvoeding en onderwijs van kinderen. Het KindCentrum biedt ouders één loket voor vragen over onderwijs, opvang en opvoeding.
• Wij werken met een enthousiast team dat doorlopend ontwikkelt, ondersteunt en onderzoekt wat ieder kind nodig heeft. Dat ons team met veel plezier werkt zie je dagelijks terug, in de interactie met kinderen, met ouders en met collega’s. Ons team is multidisciplinair samengesteld; expertises, taken en rollen vullen elkaar aan tot één geheel. Het team bestaat uit leerkrachten, pedagogisch medewerkers, vakleerkrachten en (externe) deskundigen. Naast informatie overdragen aan de kinderen, hebben we ook een coachende rol. Door gericht vragen te stellen helpen we de kinderen verder in hun leerproces, waarbij de kinderen weer zelf de regie voeren.
• Kennis ontwikkelt zich razendsnel in de huidige samenleving. Dat betekent dat kinderen hun leven lang zullen leren. Wij bieden modern en goed onderwijs waardoor alle kinderen zich goed kunnen voorbereiden op hun toekomst. Kinderen die een extra steuntje in de rug nodig hebben bieden wij dit. Kinderen die sneller vooruit willen geven wij de ruimte om nieuwe werelden te ontdekken. Onze aandacht richt zich op het ontwikkelen van motivatie voor het leren; door betekenisvol leren en door kinderen te leren leren. Dat doen wij door te werken met betekenisvolle opdrachten, door coöperatief samenwerken en door het ontwikkelen van competenties voor de 21ste eeuw. Ieder kind heeft een eigen portfolio waarin de ontwikkeling wordt gevolgd. Kinderen houden hun eigen portfolio bij met ondersteuning van leerkrachten. Ouders, kinderen en medewerkers bespreken de ontwikkeling regelmatig en leggen deze vast in plannen en verslagen.
Modern onderwijs betekent ook optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die moderne technologie biedt. Gebruik maken van ICT maakt het onderwijs voor de kinderen eigentijds en aantrekkelijk (met nieuwe onderwijsprogramma’s). Tevens biedt het de mogelijkheid om binnen- en buitenschools leren en beide te verbinden. ICT biedt professionals de mogelijkheid om de leerlijn van ieder kind goed te kunnen volgen. Kennis van taal en rekenen is een belangrijke sleutel tot deelname aan de samenleving. Aandacht hiervoor is een belangrijk onderdeel van het KindCentrum. ICT is slechts een middel. Ontdekkend spelen en leren door te doen, is ons uitgangspunt.
We zijn een dorpsschool met een open karakter. Er wordt gedegen onderwijs gegeven in een ontspannen sfeer. Kinderen mogen van en met elkaar leren. Kinderen krijgen de ruimte op op hun eigen wijze te leren en te experimenteren. Fouten maken mag!
Veiligheid
Een pedagogisch klimaat van respect, vertrouwen en veiligheid loopt als een rode draad door het KindCentrum. Vanaf het moment dat een kind zijn of haar eerste stappen zet, willen we graag dat leerlingen weten dat ze op school veilig zijn, dat ze gerespecteerd en gewaardeerd worden om wie ze zijn en dat ze de medewerkers in vertrouwen kunnen nemen. Dit komt naar voren in:
-groepsgesprekken over normen en waarden, wanneer de situatie daarom vraagt
-adequaat optreden van leerkrachten bij ongewenst gedrag
-aandacht geven aan en stimuleren van positief gedrag
-serieus omgaan met klachten van kinderen
-kinderen naar hun mening vragen en rekening houden met hun opvattingen
-het bewust aandacht besteden aan sociale vaardigheden en weerbaarheid
-het hanteren van een adequaat pestprotocol
-het werken met een leerlingenraad
Vanaf de Kinderopvang/peuterspeelzaal wordt de leerlingen geleerd, daar waar mogelijk, zelfstandig te werken en elkaar te helpen. Vanaf het schooljaar 2022-2023 werken we met de methode sociaal emotioneel leren van Kwink. De keuze voor Kwink is gemaakt door alle drie de organisaties die werken binnen het kindcentrum.
We zorgen er met elkaar voor een open sfeer. Leerkrachten, ouders, leerlingen en andere betrokkenen werken met elkaar in een open sfeer, waarbinnen iedereen verantwoordelijk is voor een plezierig en leerzaam schoolklimaat. Dit zorgt ervoor dat de Linde een uitdagende en veilige plek is waar kinderen kunnen ontdekken en zich optimaal kunnen ontwikkelen. We willen dat iedereen zich thuis voelt en gerespecteerd weet. Iedereen is welkom ongeachte geloofs- of levensovertuiging of sociale herkomst.
Vanuit ons Pedagogisch klimaat hebben we 6 schoolregels opgesteld:* we gaan vriendelijk met elkaar om* we helpen elkaar* we lopen in school* we luisteren naar elkaar* we praten met onze praatstem* we zijn zuinig op alle spullen
