Passend Onderwijs
Passend onderwijs
Passend onderwijs wil zeggen dat elk kind onderwijs krijgt dat past bij zijn of haar mogelijkheden en kwaliteiten. Volgens de Wet Passend Onderwijs hebben alle kinderen recht op goed onderwijs, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De wet geeft scholen de verantwoordelijkheid om hiervoor te zorgen. Dat betekent dat reguliere en speciale scholen moeten samenwerken om die zorgplicht te vervullen. En dat scholen en gemeenten/jeugdhulpverlening goed samenwerken om kinderen de optimale combinatie van onderwijs en zorg te bieden.In onze regio werken alle schoolbesturen voor primair en speciaal (basis) onderwijs in alle gemeenten van de provincie Groningen en de gemeente Noordenveld samen in Samenwerkingsverband PO 20-01 (SWV 20-01).
Basis- en extra ondersteuning
Onze scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen en locaties geleverd wordt, de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben de scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden. De basis- en extra ondersteuning zijn beschreven in een School Ondersteuningsprofiel (SOP). U kunt dit profiel opvragen bij uw huidige school of de school van uw keuze, of vinden op de website van de betreffende school.De besturen van de scholen hebben ervoor gekozen om de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs naar rato van het aantal kinderen per schoolbestuur over de scholen te verdelen. Zo kunnen de besturen en de scholen, samen met ouder(s)/verzorger(s) en andere partners (gemeenten, zorg), de basis- en extra ondersteuning verder uitwerken en versterken. Als de school niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een kind, dan zal de school een andere, beter passende plek zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis)onderwijs zijn. Voor een plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs moet de school, in overleg met ouder(s)/verzorger(s) een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Voor blinde/slechtziende en dove/slechthoren kinderen geldt dat zij zich voor een plek in het speciaal onderwijs dienen te vervoegen bij resp. Visio en Kentalis. Zij hebben een eigen Commissie van Onderzoek die bepaalt of het kind toelaatbaar is. Meer informatie over een toelaatbaarheidsverklaring vindt u op http://po2001.passendonderwijsgroningen.nl, onder de button ondersteuningsroute. Uiteraard kunt u ook bij de school terecht voor meer informatie.
Meer informatie
Voor u als ouder(s)/verzorger(s) geldt dat de school de belangrijkste informatiebron is als het gaat om passend onderwijs en extra ondersteuning voor uw kind. Daarnaast kunt u ook terecht bij de volgende organisaties:Passend onderwijs in GroningenOp http://po2001.nl vindt u meer informatie over de ontwikkelingen, plannen en activiteiten van het samenwerkingsverband in Groningen.
Algemene informatie passend onderwijs
Op www.passendonderwijs.nl (de website van het ministerie van OCW) en www.passendonderwijsenouders.nl vindt u informatie over de samenwerkingsverbanden en over passend onderwijs in het algemeen.Commissie van Advies en het Centraal Informatiepunt Passend Onderwijs: Algemeen telefoonnummer: 050 - 520 91 20E-mail Commissie van Advies: nynke.vanden.bergh@cvagroningen.nl & info@cvagroningen.nl E-mail Centraal Informatiepunt Passend Onderwijs: info@cigroningen.nlPostadres: postbus 8061, 9702 KB te Groningen.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01
Postadres: postbus 8061, 9702 KB te Groningen
Management: Evelyn Kamann (directeur-bestuurder)
E-mail: evelynkamann@po2001.nl
www.passendonderwijsgroningen.nl
Kinderen met specifieke onderwijsbehoeftenDe ontwikkeling van kinderen wordt tijdens hun hele schoolcarrière door ons bijgehouden. Dat gebeurt gedurende het hele schooljaar in het kindvolgsysteem ParnasSys. Ouders worden structureel op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van hun kind(eren).De leerkracht is eerstverantwoordelijke voor het begeleiden van een kind in de groep. De intern begeleider (IB-er) ondersteunt bij hulpvragen van de leerkracht. Bij opvallende ontwikkelingen op het gebied van gedrag, motoriek of leerprestaties zijn er verschillende scenario’s:
- als uit overleg met betrokken professionals op school blijkt dat er actie moet worden ondernomen worden de ouder(s)/verzorger(s) hierover geïnformeerd;
- als het teamoverleg, waarbij de intern begeleider ook aanwezig is, niet voldoende aanknopingspunten oplevert om het kind gericht te kunnen begeleiden, dan kan de IBer de ondersteuningsvraag bespreken bij de IB-intervisie of gebruikmaken van de hulp van het OndersteuningsTeam Goud (OTG)
- soms vragen we aan andere instanties (bijvoorbeeld GGZ) om begeleiding of meer specialistisch onderzoek. De groepsleerkracht bespreekt dit met de ouder(s)/verzorger(s) en vraagt om instemming. Ook de directeur/adjunct-directeur en IB-er zijn hiervan op de hoogte;
- afspraken en eventuele vervolgstappen voor kinderen die extra aandacht en mogelijk specifieke onderwijsbehoeften hebben, leggen we vast in een plan. Dit plan is ook voor ouder(s)/verzorger(s) ter inzage.
In de meeste gevallen leiden de acties ertoe dat een kind verder kan. Het kan echter ook voorkomen dat dit niet lukt. In dat geval overlegt de school met de ouder(s)/verzorger(s). Dit kan leiden tot advies en plaatsing op een andere school. Daarbij kijken we eerst of een andere school van Stichting Goud Onderwijs in de buurt de mogelijkheden heeft om het kind te helpen. Als dat niet zo is kijken we binnen ons samenwerkingsverband naar een mogelijkheid.Speciaal onderwijsWanneer de basisondersteuning en aanvullende ondersteuning in onvoldoende mate kunnen voorzien in de onderwijsbehoeften van het kind, dan kan het kind worden verwezen naar een school voor speciaal basisonderwijs (Sbao ) of speciaal onderwijs (SO). Voor deze verwijzing is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig.De scholen en de begeleiding voor onderwijs aan kinderen met een zintuiglijke ondersteuningsbehoefte (cluster 1) of een auditieve en/of communicatie beperking (doof, slechthorend, ernstige spraak-taal moeilijkheden (cluster 2) vallen niet onder het samenwerkingsverband, maar worden landelijk georganiseerd. De reguliere school heeft zorgplicht. De instellingen van cluster 1 & 2 hebben ondersteuningsplicht. Zij zijn verantwoordelijk voor het leveren van expertise aan het kinderen die meer ondersteuning nodig hebben dan het regulier onderwijs kan bieden en voor die kinderen die toelaatbaar zijn tot cluster 1 & cluster 2.Voor alle andere kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, geldt wel de systematiek van regionale samenwerkingsverbanden.We proberen zoveel mogelijk "passend onderwijs" te geven. Echter ook wij lopen soms tegen grenzen aan. Deze grenzen worden altijd vroegtijdig met ouders besproken en in een eventueel vervolgtraject meegenomen. De Intern Begeleider coördineert de zorg binnen de school en waar mogelijk kijkt ze mee bij de peuterspeelzaal. Zij is vraagbaak voor leerkrachten, pm'ers, kinderen en ouders.Gezien het feit dat we een KindCentrum zijn, zien we al voordat een kind 4 jaar is, of er eventueel extra ondersteuning moet worden geboden. Hierin trekt de kinderopvang en peuterspeelzaalwerk samen op met het onderwijs om kennis en kunde te delen. Uiteraard alleen als ouders dit toestaan.Ook is een verpleegkundige van het Sociale team wekelijks voor ouders aanwezig voor raad en daad. Ouders kunnen hun (op)voedingsvragen aan haar stellen.
Dyslexie en het hulpprogramma Alinea.
Dyslexie
Kinderen met dyslexie hebben moeite met vlot leren lezen en/of het spellen op woordniveau. De meeste kinderen met dyslexie leren uiteindelijk wel lezen en spellen, maar blijven in het algemeen trager lezen en meer fouten maken bij het schrijven. Ze moeten er meer energie in steken en het vergt veel van hun aandacht. Dat gaat vaak ten koste van het begrijpen van de gelezen tekst. Dyslexie is niet bij elk kind hetzelfde. Het kan variëren in ernst en in problematiek. De aanpak is daarom per kind verschillend. We werken met een dyslexieprotocol.Onze scholen zijn verantwoordelijk voor goed lees- en spellingsonderwijs en hebben daarnaast een signalerende functie als er sprake is van lees- en/of spellingsproblemen bij uw kind. Bij achterstanden zal de benodigde ondersteuning worden ingezet. Wanneer ingezette ondersteuning onvoldoende effect heeft, kan er mogelijk sprake zijn van dyslexie. Dit wordt besproken met de orthopedagoog van het bovenschools ondersteuningsteam. Zij kijkt mee of er voldaan wordt aan de criteria om te verwijzen naar een gespecialiseerde instelling waar Ernstige Dyslexie (ED) kan worden vastgesteld. Wanneer er sprake is van vermoedens van dyslexie, dan zal de leerkracht dit altijd met u bespreken. Ook als u zelf merkt dat uw kind veel moeite heeft met lezen of als er dyslexie in de familie voorkomt is het verstandig om dit aan te geven. Bij vaststelling van dyslexie en als er een officiële verklaring volgt, wordt er gekeken naar passende begeleiding voor uw kind.
Alinea
Voor kinderen met dyslexie werken we met het hulpprogramma Alinea. Dit is een volledig online programma dat bestanden met tekst voorleest. Daarnaast leest het tijdens het typen de woorden voor. Het programma heeft een woordvoorspeller die helpt om lastige woorden te schrijven en ondersteunt bij werkwoordspelling. Verder is er een app beschikbaar voor tablet of mobiel, waarmee gemakkelijk en snel teksten kunnen worden voorgelezen en is er een internetapplicatie die teksten van internet voorleest.Het kinderen hebben een persoonlijke inlog en kunnen overal en altijd bij de ondersteunende software. De teksten uit de lesboeken zijn omgezet naar speciale bestanden die het kinderen beschikbaar krijgen in hun eigen OneDrive. Aangezien de OneDrive van iedere gebruiker online te benaderen is, kan er desgewenst ook thuis mee gewerkt worden.Jaarlijks wordt er een (online) bijeenkomst georganiseerd voor ouders waarin uitleg wordt gegeven over Alinea.
Verwijsroute dyslexie
Mocht u bij uw kind dyslexie vermoeden, dan is het goed om te weten welke stappen u moet nemen om in aanmerking te komen voor hulp.De school is de eerste aangewezen plek om kinderen met lees- en spellingsproblemen en (mogelijke) dyslexie te signaleren en te begeleiden. Pas als de extra ondersteuning van de school onvoldoende uithaalt, kan de school een kind doorverwijzen voor onderzoek naar dyslexie en bij vaststelling naar dyslexiehulp. Dit gebeurt in overleg met de ouders en verzorgers.De ouders kunnen kiezen bij welke aanbieder hun kind de behandeling volgt. Een voorwaarde hierbij is dat de aanbieder een contract heeft met het Regionaal Inkoopbureau Groninger Gemeenten (RIGG). Op de site van de RIGG kunt u de lijst met gecontracteerde aanbieders vinden. Voor meer informatie, zie: www.rigg.nl.www.rigg.nl
Doubleren protocol (zittenblijven) en verlengde kleuterperiode
In onze scholen willen we onderwijs op maat bieden en zoveel mogelijk aansluiten bij de onderwijsbehoeften van het kind. Zittenblijven is hierbij niet gebruikelijk. Toch kan het voorkomen dat het wenselijk is dat een kind een jaar ‘over doet’. Om duidelijk te maken hoe scholen tot zo’n besluit komen hebben we hierover afspraken gemaakt. Deze zijn opgenomen in het protocol zittenblijven en verlengde kleuterperiode. Dit protocol is op iedere school aanwezig ter inzage. Het proces tot mogelijk doubleren zal altijd in overleg met de ouders besproken worden. Als hierin uiteindelijk geen overeenstemming gevonden wordt, is de beslissing van school doorslaggevend.
Externe ondersteuning aan kinderen geregeld door ouders
We begrijpen dat ouder(s)/verzorger(s) zich tot het uiterste inspannen voor hun kinderen. Soms maken ouder(s)/verzorger(s) zich zorgen over de ontwikkeling van hun kind, waardoor zij ook buiten de school om hulp gaan zoeken bij externe bureaus of particuliere hulpverleners. Als u van plan bent dergelijke stappen te ondernemen, vragen wij u ons hierover altijd te informeren en ons op de hoogte te brengen van eventuele onderzoeksresultaten en behandeling. Door elkaar te informeren voorkomen we dat we langs elkaar heen gaan werken.Overigens kunnen wij niet garanderen dat wij altijd kunnen meewerken aan eventuele hulpprogramma's die worden opgestart door externe hulpverleners. De school- en klassenorganisatie is namelijk in de eerste plaats gericht op de deskundige begeleiding van individuele kinderen in de klassensituatie.
De school en het Sociaal Team Jeugd
Binnen de gemeente Het Hogeland is het Sociaal Team Jeugd (STJ) werkzaam. Bij het STJ kunnen ouders/verzorgers terecht met vragen over opvoeden en opgroeien. Het STJ biedt informatie, advies en ondersteuning. Ook verwijst het STJ zo nodig naar (gespecialiseerde) hulpverlening.Op school is de jeugdverpleegkundige van de GGD het eerste aanspreekpunt voor de IB-er.Ouders/verzorgers kunnen bij vragen of zorgen contact opnemen met de jeugdverpleegkundige van de school. Deze verpleegkundige is bereikbaar via school en u kunt ook zelf contact opnemen. Mocht u na contact met de jeugdverpleegkundige van mening zijn dat uw kind andere ondersteuning nodig heeft, dan kunt u zich aanmelden bij het STJ.U kunt het STJ bereiken op:telefoonnummer: 088-3458888mail: sociaalteamjeugd@hethogeland.nl Praktische informatie over het STJ kunt u vinden op de website: www.gemeentehethogeland.nl. onder het kopje “zorg en ondersteuning".
Zorg voor Jeugd Groningen
Het systeem van Zorg voor Jeugd bevordert de samenwerking en afstemming tussen professionals die betrokken zijn bij een jongere. Dit kan de leerkracht van de school zijn of een betrokken hulpverlener. Door middel van het afgeven van een signaal in Zorg voor Jeugd worden betrokkenen vroegtijdig met elkaar in contact gebracht. Hierdoor kan afstemming tussen betrokkenen georganiseerd worden en optimaal worden samengewerkt. Als er een signaal in Zorg voor Jeugd wordt afgegeven, wordt dit altijd aan de ouders/verzorgers medegedeeld.Meer informatie over Zorg voor Jeugd vindt u op: https://www.zorgvoorjeugd.nu/zorg-voor- jeugd/groningen/over-zorg-voor-jeugd.
Jeugdgezondheidszorg op de basisschool
Eerder ging uw kind naar het consultatiebureau. Hier werd de groei en ontwikkeling van uw kind gevolgd. Ook als uw kind naar school gaat, voert de jeugdgezondheidszorg van de GGD deze taak uit.Als uw kind 5 jaar oud is en als het in groep 7 zit, wordt uw kind onderzocht. Hieronder kunt u lezen wat u van deze onderzoeken kan verwachten:
Gediplomeerde specialisten op school
Taal en rekenen
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
Dyslexiespecialist
* Intern begeleider
* Rekenspecialist
* Remedial teacher Taalspecialist
Bovengenoemde specialisten zijn op school aanwezig, danwel bovenschools beschikbaar voor onze school.
Sociaal-emotioneel
Er zijn voor dit aandachtsgebied geen gediplomeerde specialisten aanwezig. Binnen Goud Onderwijs zijn deze specialisten wel voor De Linde beschikbaar.
Gedrag, werkhouding en taakaanpak
Er zijn voor dit aandachtsgebied geen gediplomeerde specialisten aanwezig. Binnen Goud Onderwijs zijn deze specialisten voor De Linde beschikbaar.
Motorische en lichamelijke ontwikkeling
Er zijn voor dit aandachtsgebied geen gediplomeerde specialisten aanwezig. Binnen Goud Onderwijs zijn deze specialisten voor De Linde beschikbaar.
Medisch handelen en persoonlijke verzorging
Er zijn voor dit aandachtsgebied geen gediplomeerde specialisten aanwezig. Binnen Goud Onderwijs zijn deze specialisten voor De Linde beschikbaar.
