Kwink / Burgerschap
Kwink
Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we planmatig aan het verbeteren van de sociale vaardigheden van leerlingen en de sociale veiligheid door gebruik te maken van de methode Kwink. Dit doen we met alle gebruikers binnen het KindCentrum.
Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel leren inclusief sociale integratie en mediawijsheid. Het is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten . Het is gericht op de preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Het sluit aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support).
Sociaal-emotionele ontwikkeling richt zich op het dynamische proces waarmee kinderen de fundamentele levensvaardigheden verwerven voor het ontwikkelen van een persoonlijke identiteit, het opbouwen van relaties met anderen en het hanteren van verwachtingen van hun omgeving. Het gaat over bewustwording en ontwikkeling van het zelf en een positief zelfbeeld, het aangaan van relaties, je leren verplaatsen in en omgaan met anderen, reflecteren op je gedrag, conflicthantering, keuzes maken, je zelfvertrouwen vergroten en weerbaarheid binnen een groep.
Sociaal-emotioneel leren komt dus aan bod in Kwink lessen maar ook via Rots en water (een sociale vaardigheidstraining in groep 6 en 7) en tijdens de schooldag is het bij diverse vakken geïntegreerd. Denk aan samenwerken, samen spelen, rekening houden met elkaar, conflicten oplossen enz.
Burgerschap
Op Ikc De Linde wordt vanaf groep 1 tot en met 8 Burgerschapsonderwijs gegeven. Het draait hierbij om kennis, vaardigheden en ervaringen die leerlingen opdoen met betrekking tot de diverse en democratische samenleving. Leerlingen moeten zich bewust worden van hun mogelijkheden om, samen met anderen, bij te dragen aan onze samenleving en een democratische cultuur. Het gaat niet alleen om de maatschappij maar ook om onze planeet, met aandacht voor de wederzijdse relatie tussen mens en ecosystemen, nu en in de toekomst.
School is bij uitstek een oefenplaats voor de samenleving. Via de methode Kwink voor burgerschap komen leerlingen in aanraking met onderwerpen als veiligheid, democratie
en mensenrechten. De lessen hebben een opbouw in moeilijkheid en onderwerpen worden in begrijpelijke taal en met herkenbare aansprekende situaties aangeboden.
Burgerschap komt ook aan de orde bij andere vakken zoals taal (vb. wat is een feit en wat is een mening), rekenen en wiskunde (vb. informatie doorgronden mbv cijfers) etc. Maar ook bij (cultuur) projecten (vb. 4/5 mei project), vieringen, Schooltv/ Jeugdjournaal (vb. bespreken van de stelling van de dag), regels/afspraken en de leerlingenraad.
